På väg 348 från Överhörnäs och norrut har det i sommar lagts ett nytt slitlager med grovt grus uppepå asfalten. Jag cyklade sträckan Överhörnäs till Moliden förra helgen och det går endast cykla om jag ligger i hjulspåret, övriga delar av vägen är för grov så att vibrationer uppstår. Stötte på en rullskidåkare på cykelbanan i Svedjeholmen och även hon upplevde att vägrenen från Överhörnäs till Billsta blivit för grov för att de skulle kunna träna rullskidor efter vägen. Så till mina frågor: Är det så klokt att välja underhållsmetoder som gör att oskyddade trafikanter tvingas ut i vägbanan istället för att kunna hålla sig på vägrenen? Om ni anser att vägen är för trafikerad och inte vill ha oss oskyddade trafikanter på väg348 tänker ni då ersätta den sträckningen genom att bredda någon annan mindre trafikerad väg?
Har länge bloggat om systemutveckling eftersom det är vad jag pysslar med på jobbet. Men tänkte att det kanske är dags att börja blogga om annat som ligger nära hjärtat. Jag har cyklat till och från jobbet sen 2011 för att hinna träna mer och variera träningen. Körde min första Vättternrunda 2012 och det gav mersmak så det har blivit fler. Så det är klart att jag skall ha en cykelblogg :) Tanken är att skriva av mig om tankar och funderingar jag har runt cykling.
lördag 20 september 2014
Oskyddade trafikanter måste kunna använda våra vägar
Jag skrev en fråga till Trafikverket idag eftersom det känns som att man har börjat använda nya metoder vid underhåll av vägar som gör att vägrenen inte längre kan användas av cyklister, rullskidåkare m.fl. som vill ha ett slätt underlag att åka på. Jag förväntar mig inte att de ska riva upp och bygga om väg 348. Men jag har hellre en tvättbräda på magen än på vägen och förhoppningsvis kan frågeställningarna få myndigheten att börja fundera på om trafiksäkerheten inte ska gå före kostnadsbesparingar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar